TV für alle TV serie
in 15 episodes, ZTV 1995 |
TV SATIR TRÄFFAR MITT I PRICK Johan Lundberg, Svenska Dagbladet 1 februari 1996 De mest träffande beskrivningarna av det svenska 90-talet finns inte inom litteraturen, utom inom TV-satiren. Den har radikalt brutit med folkhemskomikens svartvita världsbild och skildrar en värld i vilken ingenting är vad det synes vara. Den Stora Samtidsromanen har ju under de senaste decennierna hunnit efterlysas åtskilliga gånger av diverse kulturskribenter för att nu inte tala om hur man i dylika ordalag i förlagsreklamen beskriver varje aldrig så illa skriven berättelse som utspelar sig på Café Opera. Utan att förringa de verkligt ambitiösa och i några fall riktigt lyckade skönlitterära projekt som under 80- och 90-talen gjorts i syfte att skildra samtiden, kan man inte komma ifrån att de mest träffsäkra och inflytelserika beskrivningarna av det svenska nuet under 90-talets första år återfunnits inom ett helt annat medium, nämligen TV-satiren. [.] Med tanke på detta kan det förefalla helt logiskt att de kulturprodukter som mest effektivt belyser samtiden utspelar sig i miljöer där massmediala bilder skapas; i radio- respektive TV-studior. Det senare är fallet även med Peter Wahlbecks och Mikael Ericssons serie "TV für Alle", som under hösten 1995 sändes i Z-TV i 14 avsnitt på vardera 30 minuter. På ett sätt som leder tankarna till Percy Nilegårds försök i "NileCity 105,6" att etablera en ny radiokanal, byggs "TV für Alle" upp kring producenten Svempa (Ted Åström) och hans kamp för att höja tittarsiffrorna till programmet Studio Konkret, ett aktualitetsmagasin vars betoning av det på en gång slagkraftiga, underhållande och informativa känns igen ifrån den senaste uppsjö av debatt- och infotainment-program, ledda av Robert Aschberg, Siwert Öholm, Karin Pettersson och allt vad de heter. Nu finns det förvisso också på betydande olikheter mellan Wahlbecks/Ericssons serie och programmen om Glenn Killing. Så arbetar den förra inte bara med mindre budget utan också med betydligt mindre subtila medel, med större känslomässiga utspel samt med en på det hela taget mer egensinnig och vågad estetik, vilken lika ofta kan avsätta rena magplask som lysande resultat. Denna estetik skulle kunna sammanfattas med ordet konstruktion. Och då avser jag inte bara intrigen, som har så många förgreningar att det är omöjligt att på ett någotsånär begränsat utrymme göra reda för vad TV-serien egentligen handlar om. Ett företag som ytterligare försvåras av det lätt besynnerliga tilltaget att låta vissa sekvenser repriseras mellan olika avsnitt, något som inom den fiktiva ramen förklaras med att de "Anna-Greta Leijon-lådor", som har en så central funktion i handlingen är försedda med så kallade stargates, vilka möjliggör förflyttningar i tid och rum. Nej, draget av konstruktion vidlåter även många av seriens figurer (som nästan alla gestaltas av Wahlbeck själv), av vilka ett flertal har något iögonfallande opersonligt och massmedieanpassat över sig. Det gäller inte minst seriens mest träffsäkert framställda gestalter, till exempel militären och missnöjespolitikern Sperling von Glück, en robotliknande uppenbarelse som på ett formelmässigt sätt säger exakt vad det som politiker förväntas säga, dock med den viktiga skillnaden att detta i von Glücks fall tenderar att urarta i riktning mot det direkt fascistoida. Det sätt på vilket den till synes nyktra samhällsanalysen spårar ur hos von Glück är på sätt och vis belysande för olikheterna mellan dagens komik och äldre humorister som Hasse & Tage, vars enkla uppspaltning mellan det goda och det onda kan ses som karakteristiskt för 60- och 70-talets samhällsklimat i stort, där världen (vare sig man betraktade den från vänster eller från högerhåll) lät sig beskrivas i entydiga kategorier. Mot detta kan ställas figurer som von Glück, som präglas av en grundläggande ambivalens. Denna tvetydighet föds i sin tur ur den erfarenhet som kanske mer än någonting annat kännetecknar 90-talets samhällsklimat: att ingenting egentligen är vad det synes vara. Lika konstruerad som Sperling von Glück ter sig Hasse Klas, den nya programledaren i Studio Konkret, vilken i Wahlbecks tappning formar sig till en roande parodi på TV-journalisters retorik, och i synnerhet på kvällstidningsmässigt sönderhackade och ofta nästan helt obegripliga språk som talas av programledare av Siwert Öholms sort. Också i denna serie är kvaliteterna alltså till stora delar avhängiga inte i första hand av att vi som betraktare solidariserar oss med en tydlig urskiljbar ideologisk kärna, utan snarare av skådespelarnas tonsäkra återgivning av olika samtida idiom. Förutom de ovan nämnda figurerna bör i detta sammanhang nämnas ytterligare några lysande parodier, till exempel Wahlbecks porträtt av konstnären som tror sig provocera genom att arbeta med kroppsvätskor, eller seriens kanske roligaste karaktär: den aldrig svarslöse taxichauffören och massören Dragan. Men "TV für Alle" fungerar också som en samtidskommentar på ett annat plan: genom sitt formspråk, och i synnerhet genom sina genomarbetade bildkompositioner, som har något påfallande suggestivt och drömskt över sig, och som kännetecknas av en estetik som leder tankarna till primitiva religiösa föreställningar. Det sistnämnda är avläsbart bland annat i den framträdande roll som de egyptiska pyramiderna spelar i serien, men också i den betydelse som rituella handlingar överhuvudtaget har i intrigen samt i den numinösa karaktär som tillskrivs diverse föremål som brödrostar, olika typer av lådor, kristaller etc. Utgår man från denna seriens fokusering på drömmen och riten, skulle "TV für Alle" kunna beskrivas som präglad av en nedåtgående rörelse, ned mot ett slags arketypisk nivå i medvetandet, låt vara att det i Wahlbecks/Ericsons fall handlar om ett medvetande som är helt format av skräpkultur, något som inte minst avspeglas i den seriefigursliknande gestalter som serien byggts upp kring, Tabacmän, Snorkelmän, tomtegubbar och så vidare, samt i den roll som dessa figurers attribut gummihandskar, slalomglasögon, prydnadstallrikar, rakskum, strykjär spelar för handlingen. Det sätt på vilket all den kitsch förlänas en närmast sakral betydelse, känns igen från en bildkonstnär som Jeff Koons (som talande nog är upphovsman till den installation i vilken Snorkelmannen dumpas i seriens slut) såväl såväl som från amerikanska TV-serier som "Twin Peaks" och "Wild Palms". I likhet med de senare kan "TV für Alle" ytterst sägas rikta uppmärksamheten mot betydelseproduktionen i den moderna världen, något som i detta fall åskådliggörs genom att skräpkulturens ikoner skrivs in i en begreppsvärld vars grundläggande mönster knyter an till bland annat just religiösa föreställningar. På ett liknande sätt kan man uppfatta seriens medvetet överdrivna användande av "spänningsskapande" grepp, till exempel övernaturliga inslag, intrigmakeri, sammansvärjningar, konspirationer och så vidare. Även i detta fall rör det sig om ett sätt att beskriva verkligheten som inte bara typiskt för det populärkulturella berättandet som sådant, utan som är utmärkande också för hur verkligheten uppfattas av den moderna människan. Ty vad som kännetecknar hennes situation, det är framför allt en ideologiernas och religionernas död, vilken givit fritt spelrum åt diverse mer eller mindre spektakulära (och inte sällan konspirativt inriktade) teorier, vilka förenas av en strävan att skriva in den enskilda människans öde i ett större sammanhang: varje händelse, hur trivial den än kan synas, fylls med mening och syfte. Ungefär som den gummihandske som i en drömlik sekvens i seriens slutskede dras genom ett grind galler, denna bild som när TV:n släckts dröjer sig kvar i medvetandet, pockande på att uttolkas men samtidigt så iögonenfallande tömd på allt vad betydelse heter. Johan Lundberg, Svenska Dagbladet 1 februari 1996 |
Avsnitt 1 - The Snorkelman is back Santa kommer
ut ur kylskåpet, blåser i skägget och hostar. Disco Duck hälsar honom
välkommen till jorden. Disco Duck säger att människorna behöver Santa.
Rävarna står vid hamnen. Dom ska åka taxi med Dragan. Dom ska till Ormsjön,
tur och retur: dyrt! Dragan kör. Klagan på allt och alla. Han får beröm
i en tidning och får pengar av Svempa, som jobbar på Studio Konkret. Rävarna
börjar bli irriterade, Dragan också. Dragan släpper av rävarna vid Ormsjön.
Disco Duck säger till rävarna att han behöver dem. Snorkelmannen är på
övervåningen, rävarna får inte träffa honom fast dom vill det. Snorkelmannens
koleravirus måste torka först. Disco Duck säger att dom får komma tillbaka
om tre dagar. Ett strykjärn kommer ner från taket. Konstiga ljus. Arne
Duck ger rävarna strykjärnet. Tomten smyger omkring runt Dragans taxi,
Dragan blir rädd. Dragan kör tillbaka rävarna till hamnen. Benny the Cat
har möte med det nya bandet. Taktiksnack med grabbarna. Milos och Dragovina
bråkar i en taxi. Kairo + Pyramid = Överblick. Avsnitt 2 - The pig pusher Milos är
i Kairo. Eddie the pig blandar ut whiskey med Rehabnypnol (knark). Milos
blir drogad på Nilen i en båt. För mycket hasch säger någon. Milos blir
rånad av man från Kairo, Eddie the pig springer iväg. 70-tals inledning.
Tabacmannen måste åka till Kairo och hämta Disco Duck #1 kläder. Tomten
hjälper honom att komma in i Anna-Greta Lejon lådan. Arne Isacsson (den
store travpoeten) åker taxi med Dragan. Dragan berättar att han också
är författare, han skriver om pizzor och allt som har med dem att göra.
Studio Konkret. Konstnären Mats Power är där, han blir förnedrad av Bengt,
programledaren som sedan får en utskällning av Svempa som är TV-producent
på Studio Konkret. Arne Isacsson bjuder in Dragan på lite hästvin. Arne
behöver inge kjoltyg. Arnes tre S: Sedel, Sadel och Sulky. Dragovina väntar,
Dragan blir sen, dricker hästvin. Sen hämtar han Dragovina och dom åker
iväg. Regn, åska, blixt. Eddie the pig springer på vägen. Dragan plockar
upp Eddie the pig som berättar att han har en miljon dollar och sprit
i sin väska. Dom lurar ner grisen i bagaget och sen slutar det. Avsnitt 3 - Snaran dras åt Dragan kommer
till sitt gömställe med grisen i bagaget. Dom öppnar grisens väska och
hittar en uppblåsbar resemus, en tallrik med Olof Palme på, sprit, pengar
och en "minibag of laugh". Dragan sitter i en soffa och äter popcorn Hasse
Klas är på en sopstation och gör ett repotage om sopor och vad som händer
med dem. Det finns en ugn, och en annan ugn. Dragan kommer hem till Svempa
för att ge honom massage, det får han. Ont får han också. Benny the Cat
tar upp två liftarbrudar som också ska till Skövde. Indianen sjunger indiansång
och blir kallad för vargtass, men tar illa vid då han tycker att vargtass
var en bög. Benny letar katt. Benny the Cat blir intervjuad av lokalpressen
i Skövde. Dragan sjunger den berömda "Hurra, hora" sången i sin taxi. Avsnitt 4 - Rock N Roll, grovrent och lite Rehabnypnol Dragan pratar
om sin far, sen om sin taxirörelse. Milos går omkring på Kairos gator,
kommer till ett hotell och frågar efter Eddie the pig. Sen åker han hiss
inne i hotellet. Gömmer två flaskor på en skum toalett. Sedan hittar han
skum i en korridor, springer iväg. Tabacmannen är på samma hotell. Hittar
spriten som Milos gömde på toaletten. Disco Duck #2 står vid Anna-Greta
Lejon lådan och slår med två träskor på lådan, samtidigt som han säger
"We call on Tabacman, we call on Tabacman, Tabacman come home, Tabacman
come home". Då kommer Tabacmannen (stargate:andes) genom Anna-Greta Lejonlådan
och han har med sig Disco Duck #1 kläder. Eftersom Tabacmannen har skött
sig så bra så får han en present. Han ska äntligen få träffa en flicka,
han kommer att träffa henne på Matpunkten. Han får ha sex med henne men
han måste använda kondom för han är ju inte i sitt hemland. Han är ju
utomlands. Benny the Cat från New York spelar live på Pub 88 i Skövde.
Rock N Roll. Någon kommer in och tutar och förstör, bråk uppstår. Arne
är där och han är full också, han förolämpar Benny the Cat. Ett disco
tar genast vid, folk börjar dansa. Mia och Bella tar med sig Mr Swampson
från Pub 88 och dricker glögg med honom, sen våldtar dom honom. Mr Swampson
bara gapar (Det gör han alltid). Avsnitt 5 - Storstryk für alle Studio Konkret.
Bodil Smith är hos Bengt och berättar att hon blivit slagen av sin man
och tänker gå ifrån honom. En os av vax. Klagan klagar på mjölk- paketen.
Det ska inte byggas några jävla lådbilar. Jesus Kristus är på väg till
Runars balkong, för att där skjuta rådjur. Sonny kommer till Tabacmannen
för att sälja Tabac. Sonny är den bästa langaren som Tabacmannen har träffat.
Otto, bartendern på Pub 88 super ner Benny the Cat ännu mer. Travarne
sitter och skrattar i Dragans taxi. Dragan och Dragovina ska hämta Benny
the Cat på Pub 88 och släpar in honom i taxin, Benny the Cat är medvetslös.
Dragan drar ut Benny the Cat's guldtänder med en skruvmejsel och dumpar
honom i ett dike. Dragan åker hem och spelar på sin orgel och sjunger
om Bali. Avsnitt 6 - Melodier kring Chopin Hasse Klas får
ta över Bengts program på Studio Konkret. Hasse Klas är mycket enklare
och mänskligare än Bengt och ska därför höja tittarsiffrorna. Santa och
Tabacmannen hittar Benny the Cat i diket där Dragan och Dragovina dumpade
honom. Benny the Cat berättar att dom har tagit hans guldtänder och ber
om hjälp, Santa och Tabacmannen tar genast upp jakten efter guldtänderna.
Svempa spelar piano för Anita, som blev änka när Kristian dog. Sen dricker
dom kaffe, Bengt är det stora problemet. Arne Tvåholt kommer till tomtestugan
och blir drogad med en snorkelmannapissesup som fövandlar honom till en
anka, han är nu Arne Duck. Disco Duck försöker lära upp Arne Duck i ljusrummet
i kaban. Tabacmannen och Santa förföljer Milos och Dragovina. Reunion!
Dragan visar Milos grisen som han har i bagageluckan. Milos slår Eddie
the Pig. Avsnitt 7 - Allt går som planerat På Studio
Konkret målar gymnasieelever dekoren. Svempa kommer in och vill ha Svensk
furu och järnmalm. Svempa blir sur på Bengt och river ner dekoren. Svempas
kontor om en halvtimme. Sperling von Glück diskuterar med sminkdamerna
om mediasverige. Anita och Svempa diskuterar problem: Bengt. Sperling
von Glück övar tal hos sminkdamerna. Santa och Tabacmannen är vid Dragans
gömställe och smyger. Svempa och Anita berömmer Hasse Klas för hans tidigare
jobb, vill ge honom mer jobb. Milos vill till Barbados. Hasse Klas blir
gärna programledare, men behöver inte mer betalt för det. Dragan jagar
Eddie the Pig som springer omkring i källaren i Dragans gömställe. Dragan
fångar grisen och hänger upp honom på en krok. Dragan vet att Eddie the
Pig mördade Olof Palme. Tage Erlander är grisens kumpan, tror Dragan.
Svempa bjuder ut Anita på lunch på en strandkrog utanför Stockholm. Grisens
väska är full av material som bevisar att han vet vem som dödade Olof
Palme. Milos och Dragovina hämtar de nya Anna-Greta Lejonlådorna. Sperling
von Glück övar i studion inför valet. Tomten och Tabacmannen är hos Dragan,
det lyser i tomtens skägg och dom övermannar Dragan och sprutar
skum i hans mun så att han blir förlamad, sen hittar Tabacmannen dödslådan
"The Deathbox" i Dragans taxi, som han ska ge till The Duck. Sen åker
dom till Matpunkten för att Tabacmannen ska köpa kakor och Juice (250
kronor), det är då han träffar Gun. Tabacmannen och Santa kör hem Gun
och förklarar på vägen att dom är slavar som jobbar åt Disco Duck som
är deras guru. The Duck vill hjälpa dom fattiga och barnen. Milos och
Dragovina hittar den tabac:ade Dragan som ligger förlamad på golvet. Tabacmannen
och Gun pratar om en staty som står ute på ett torg som man ser från hennes
lägenhet, "Europa och manlig ko" heter den. Det hela slutar med att en
konstig röst viskar "Jag har en bild i mitt huvud. Den är väldigt tydlig.
Som en fantom. Många älskade honom, men några hatade honom också. Så tänkte
jag för för mig själv, en kväll i ett rum. Jag tittade i taket. Och jag
såg..." fast på engelska såklart. Avsnitt 8 - Vi ska ta bort allt skum Tabacmannen
är hos Gun, vill bara ha svart kaffe. Santa
får ett glas mjölk. Milos och Dragovina tar Dragan till sjukhuset där
dom träffar Dr. Müller som tycker det är skumt. Tabacmannen som fortfarande
är hos Gun med Santa skryter om sin lägenhet i Köpenhamn, där har han
skum i olika färger. Gun undrar varför Tabacmannen har skum i ansiktet,
då förklarar Tabacmannen att det är för att han har ärr under skummet.
Tabacmannen ger Dödslådan till Disco Duck som redan visste att Tabacmannen
skulle hitta den åt honom, sen får Tabacmannen göra 10 armhävningar. Håkan
Müller är på besök hos Bengt på Studio Konkret. Hasse Klas pratar med
några ungdommar om dödsstraff i sitt eget nya program, livlig diskussion
uppstår. I tomtens stuga äter Disco Duck, tomten, tomtemor och dom gröt.
Tabacmannen kommer försent, han har varit i stan. Disco Duck blir arg.
Det norska kristna jehovas vittnet (Arne) ska gå ut och pissa, han vinglar
omkring på gården och ser rävarna som sitter och spelar sällskapsspel,
sen är dom plötsligt borta. Stora svampar ser han också. Avsnitt 9 - Ta den här kvällen som en liten lärdom Snorkelmannen
sover fortfarande i dödslådan. Arne
Duck får göra armhävningar för att han svarar fel på Disco Duck nummer
0's frågor, sen går dom ut i skogen för att titta på Guds pyramid. Klagan
klagar på Coca-Cola. Benny the Cat är på besök hos Bengt i Studio Konkret,
där han visar karate och sjunger "Rock n roll in the moonlight" Disco
Duck lär upp Disco Duck nummer 3. Svempa berättar för Hasse Klas hur bra
han tycker att han är, dom åker bil. Hasse Klas får en present av Svempa,
ett munspel. Hasse Klas spelar lite, sen åker dom hem till Svempa för
att ta en grogg. Disco Duck nummer 0 förklarar att Anna-Greta Lejonlådorna
är en stjärnport "stargate" som går rakt till pyramiderna. Eddie the Pig
är Disco Ducks svenske grisslav. Arne ska bli en av dem på riktigt och
måste då svälja Lisebergsdiamanten vilket han också gör. Svempa och Hasse
Klas spelar blues med gitarr och munspel. Gröten i elden brinner i Snorkelstugan.
Bra gröt = "Good Pooridge " Avsnitt 10 - Kulorna i granen Samtidigt,
11 dagar tidigare. Disco Duck, Santa, Tomtemor och Lars (Santa's son)
sitter vid ett bord och tittar i dödslådan. I lådan finns det: En sovande
man med ett hål i huvudet (Betyder: Öppna upp), ett papyruspergament med
en Sphinx och två muggar som symboliserar Atlantis, vatten. Det är dags,
säger Disco Duck, en snorkelman ska komma, och en kristen. Sperling von
Glück är hos Bengt på Studio Konkret. Disco Duck måste gå in i pyramiden
och sova, sova och se ut som döden. Som en sovande anka i pyramiden. I
Sverige tycks alla sova, döden, zombies. Sperling von Glück berättar för
Bengt att om han skulle bli stadsminister så skulle han stänga Systemet
det första han gjorde, han tål inte att se ungdomarna droga ner sig. Och
så skulle han konfiskera alla privata egendomar så att allt blev 100%
statsägt. Sperling von Glück var nakenfotograf innan han blev politiker,
fast han bytte ut sin dyrbara kamerautrustning mot en cykel- verkstad.
Fjönte Jönsson och hans Fjöntfjollor är hos Bengt och visar ett smakprov
ur deras kommande nyårsrevy som heter "Kulorna i granen". Sång! Milos
och Dragovina är också på Studio Konkret och visar trolleritrick. Dom
förflyttar Mr Swampson från en Anna-Greta Lejonlåda till en annan, men
på vägen mellan lådorna så kommer han till ljusrummet (i kaban) där han
ser Snorkelmannen ligga och trösta Eddie the Pig. Han ser också Disco
Duck och rävarna där inne. Sen kommer han ut ur den andra lådan. Svempa
bjuder Milos och Dragovina att visa deras trolleritrick på Sperling von
Glücks födelsedagskalas, han fyller 43. Avsnitt 11 - Jag byggde en pyramid till Håkan Piraten berättar
om en tävling på Studio Konkret, han har bytt mössa och man ska rösta
på vilken som var snyggast. Disco Duck:arna tittar på Snorkelmannen i
Snorkelstugan. Det var en bra födsel, och Snorkelmannens mamma mår bra.
Sen ber dom. Hasse Klas har besök av Flods MC-killar som släpat Ruth Holm
(Håkan Müllers grannpräst) efter två motorcyklar, en kedja i varje arm.
(Det var Ruth Holm som låg på sjukhuset när Milos och Dragovina var där
och lade in Dragan, dom låg/ligger i samma rum). Avbrott i programmet,
Sperling von Glück har försvunnit meddelas det. Milos och Dragovina byter
ut den mumifierade Ruth Holm mot Sperling von Glück, och rullar in honom
i toalett papper så att det ser ut som Ruth Holm fortfarande ligger där.
Sen tar dom med sig Ruth Holm (som fortfarande ser ut som en mumie), lägger
henne i Anna-Greta Lejonlådan som dom kom med Sperling von Glück i och
går iväg. Tillbaks till Studio Konkret igen. En av MC-killarna byggde
en pyramid till Håkan, fast den ska dom riva nu. Håkan är ju liksom inte
deras farsa längre. Milos och Dragovina dumpar Ruth holm på Holms kyrkogård
på Holm. När dom är där så börjar sprinklersystemet vattna gravarna så
att dom blir blöta. Svempa och Anita har tagit in på Eurostop (samma rum
som Benny the Cat hade möte i i första avsnittet) där dom ligger och myser
i en säng. Svempa tittar på Eurosport, löpning. Bengt är hos Arne Isacsson,
den store travpoeten och intervjuar honom. Två av Mia's (Svempas dotter,
som våldtog Mr. Swampson) arbetskamrater är ute och går med en hund när
dom ser ett ödetorp som dom går in i. Där hittar dom Snorkelmannen, det
är Snorkelstugan dom har hittat. Travarne intervjuas. Flickorna bär ut
Snorkelmannen ur stugan och stoppar en skogshuggare som kommer åkande
på vägen en bit bort. Trav Arne vägrar att låta biblioteket låna ut hans
böcker gratis. Skogshuggaren skjutsar hem flickorna till Anna-Karin med
Snorkelmannen och lägger honom i hennes badkar. Gun har flickfest hemma
hos sig. Svempa och Hasse Klas ser på film om munspel. Sen lär Svempa
ut intervjuteknik. Avsnitt 12 - The frogdream och en massa telefonsamtal Combatgirl
(Svempas dotter, Mia) är full efter att dom har varit på Guns tjejfest
och på disco. Guns
kompisar vill att Gun och Tabacmannen (som var hög som ett hus på Tabac
på Guns fest) ska komma och titta på grodmannen, men det vill dom inte.
Santa kommer till Benny the Cat med en otroligt stor tand och säger God
Jul! Combatgirl och hennes kompisar leker med grodmannen som dom kallar
honom, fast han egemtligen är Snorkelmannen. Ruth Holm springer omkring
och ser ut som en mumie. Disco Duck är i Miami och pratar i telefon med
Arne. Disco Duck satt och mediterade i pyramiden och helt plötsligt så.
Gun drömmer mardrömmar om Tabacmannen och ett par handskar i himlen. Disco
Duck öppnar kylskåpet och ber Santa möta honom vid Glimmingehus Tabacmannen
kommer till Gun för att hjälpa henne städa efter festen, som han lovade
att han skulle göra kvällen innan. Benny the Cat sitter och äter frukost
med bandet och blir förnedrad av Olle Hilding. Disco Duck springer till
Glimmingehus och sen tillbaka. Gun har en pyramidsnäcka, hon samlar på
snäckor. Hon ger Tabacmannen en snäcka som han då sväljer. Tabacmannen
och Gun åker sen till Anna-Karin för att titta på deras grodman, då hittar
Tabacmannen Disco Ducks Snorkelman och han blir jätteglad. Sen bär dom
tillsammans ner Snorkelmannen till Tabac- mannens bil och lägger honom
i bagageluckan. Milos och Dragovina kommer till Anna-Karin strax efter
att Tabacmannen och Gun hade åkt. Mia, Svempas dotter, hade nämligen ringt
till Svempa och sagt att dom hade hittat en grodman, då skickade Svempa
dit Milos för att hämta grodmannen åt honom. Hasse Klas är på sjukhuset
och tittar på Ruth Holm (som egentligen är Sperling von Glück). Benny
the Cat pratar med sin manager, Mike Hoffman, som kräver att Benny the
Cat ska betala alla räkningar själv. Avsnitt 13 - Snorkelman på villovägar 2 Lars berättar
för tomtemor, Santa och Tabacmannen att Snorkelmannen är borta. Alla blir
helt förtvivlade. Inledning. Milos och Dragovina åker till sjuk- huset
för att hälsa på Dragan, samtidigt som Tabacmannen och Gun också är på
sjukhuset för att Gun (som jobbar där) ska visa Dragan för Tabacmannen
som hon tror är en Tabacman för att han har en massa skum i munnen. Tabacmannen
förklarar att det bara finns en Tabacman och att det är han. Den andre
är bara en skum man. När Milos och Dragovina ser att Tabacmannen och Gun
är där (som dom såg åka iväg när dom var hos Anna-Karin) så går dom ner
till Tabacmannens bil, dyrkar upp låset, tar Snorkelmannen och lägger
honom i deras trolleri- taxi-släp. När Tabacmannen och Gun tittat klart
på Dragan, smakat på skummet och åker ner med hissen så undrar Gun om
dom ska hyra film på kvällen, för hon vet en film som alla pratar om.
Så blir det! Svempa kommer till tomtestugan där han hittar Ragnar som
städar undan all rekvisita. Svempa ramlade när han var ute i skogen och
sprang så han hoppar på kryckor. "Vem e du?" frågar Ragnar när han hittar
Svempa i stugan. Svempa frågar om Ragnar har sett någon grodman, och det
har han. "Det är inte här det är nån annanstans" säger Ragnar. Tabacmannen
åker i sin bil och sjunger om Snorkelmannen som han tror ligger i bagageluckan
på bilen. Ragnar går med på att visa Svempa till Snorkelmannen som är
i ödetorpet och åker med honom i Svempas blåa sportbil. Disco Duck får
se Svempa och blir jättearg på Ragnar. "Don´t you know this is topsecret?"
undrar Disco Duck. "Jag är en idiot" svarar Ragnar. Disco Duck lyfter
på sina glasögon så att Svempa ramlar ihop på gräset. Ragnar lägger Svempa
i bagageluckan och Disco Duck säger att dom måste tortera Svempa för att
få reda på vad han vet om Snorkelmannen. Hasse Klas är hos Dr. Müller
som sjunger en sång om Hamburg. Hasse Klas ska ta med Ruth Holm till studion
nu. När sedan Hasse Klas kommer till studion för att se vilken effekt
dunder- medicinen Rehabnypnol har haft på Ruth Holm och tar bort allt
toapapper som hon är inlindad i så får dom se att det är Sperling von
Glück som ligger där och inte Ruth Holm. "Men han var ju kidnappad" säger
TV-hallåan. Ett sus går genom publiken. Klagan vill att man ska sluta
kalla Expressen för hortidning. "Sluta kalla Expressen för hortidning"
skriker han på en gata och hotar alla med döden. Travfest! Texas Magnusson
är hos Hasse Klas på Studio Konkret och sjunger trav-visor som Arne Isacsson
har skrivit. "Den gamla hingsten har inga dagar kvar" sjunger han. Tabacmannen
sitter i sin bil och skumrunkar. Då kommer Disco Duck och upptäcker honom
och han blir jättearg på Tabacmannen. Tabacmannen försöker byta samtalsämne
genom att säga att han har Snorkelmannen i bagageluckan, när Disco Duck
inte ser någon Snorkelman (för Milos och Dragovina tog ju honom) så säger
han: "Do you think i am some fucking clown in Circus Scott or something?".
Sen säger Disco Duck till Tabacmannen att han ska ta med sig Santa och
åka dit med rävarna som kommer med mannen som antagligen vet var Snorkelmannen
är. Avsnitt 14 - Det osar röv Lång inledning.
Milos och Dragovina sitter och tittar på nyheterna på TV. Dom pratar om
Saddam Hussein, Milos gillar honom. Gun är hemma och tittar på Film für
alle. Tabacmannen, Santa och rävarna förhör Svempa om Snorkel- mannen,
han vet ingenting. Svempa vill gå hem. Då säger en av rävarna: "Nu ska
du får stryk av ett strykjärn" och stryker honom på röven. Sen sticker
Santa in sin käpp i munnen på honom. Efteråt sitter dom och dricker öl
och röker, Svempa gillade tortyren och vill att dom ska komma till Studio
Konkret och tortera på TV. För Svempa är TV-producent förklarar han, men
det visste ju redan Tabacmannen. Sen förklarar Tabacmannen för Svempa
att det inte går, för att dom inte finns på riktigt, dom är bara fantasi.
Då börjar Svempa skratta. När Svempa sen kommer hem så är Milos och Dragovina
där, dom har brutit sig in genom altanen. Snorkelmannen ligger i Svempas
dyrbara konstverk (ett akvarium med tre basketbollar). Svempa blir arg
och kräver att Milos och Dragovina ska hjälpa till att ta bort honom från
akvariumet. Tabacmannen kommer till Gun och förklarar att han har haft
en jobbig dag. Gun har tittat på Film für alle och hittat Dragan (som
hon såg på sjukhuset) i filmen. Det är en kille med skum i ansiktet på
fodralet. Gun tror att det är Björn Borg, den svenske tennisspelaren.
Björn Borg med skum i ansiktet i en tysk bögfilm, säger Tabacmannen. Avsnitt 15 - Kristallnappen Svempa blir
tagen till Kaban i Mecka och in i ljusrummet för
att där bli Förvandlad till en anka. Duckologins fattigmans mytologi,
fattar ni? Santa kommer med Snorkelmannens brödrost. Sen stoppar Disco
Duck ner Music für alle-skivorna i brödrosten som smälter. Då blir Disco
Duck så förtvivlad att han slår sönder brödrosten och frågar efter den
stora. Då tar en av rävarna upp en stor kristall ur fickan och ger till
Disco Duck som börjar äta på den och blir lugnare. Santa har förvandlat
Hasse Klas och Bengt till gröt med ett skott från höften med sin käpp.
Ankorna och Santa har möte i studion och äter gröt. Hasse Klas är söt,
Bengt är bitter och om man blandar så smakar det sötsurt. Anita kommer
in och vill att Svempa (som är en anka nu) ska komma upp med henne och
ha ett möte, men Svempa förklarar att han har möte här, med dom nya programledarna.
Anita undrar också var Hasse Klas och Bengt är, då förklarar Disco Duck
att dom ligger på bordet (i form av gröt). Tabacmannen är på en strand
för att skumrunka, där hittar han Combatgirl och hennes kompis som ligger
och solar, dom får se på när han skumrunkar. Combatgirl får hjälpa till
att spruta skum på Tabacmannen som tycker att Combatgirl var jättebra
och vill gifta sig med henne. Ankorna har nu kontrollen över Studio Konkret.
Dom ska ta över alla TV kanaler i hela världen. Ni ska inte tro på reklamen
för det är bara lögner. Sen slutar hela serien med att Piraten säger hej
då. |