DN 30 oktober 2000
KRITIKERNA / SVT2 30 oktober 2000 kl 22.25
Om Balett für alle med Peter Wahlbeck m fl tyckte Kritikerna ungefärligen:
Dennis Dahlqvist: Ja ("...jag gillar ju Wahlbeck, alla kategorier, det här Für
alle-projektet är på många sätt briljant....Det här är nån slags
modern absurdistisk teater...Wow! Det här är jätteintressant.")
Ingrid Elam: Nja ("...man har ju väldigt roligt medan man tittar på det, men
jag är inte säker på att jag får med mig så mycket därifrån...det som försonar
är denna värme...och jag gillade videoinslagen bäst")
P C Jersild: Nja ("...jag hade roligt, men jag hade inte roligt åt allt...men
den där trummisen som spelar blir man ju jättehög av")
SVENSKA DAGBLADET 31 oktober 2000
Lustmord på klassisk balett
Kulturhuset: Balett für alle
av och med Peter Wahlbeck, Mikael Reuter, Magnus Roos
Musik, bild: Fredrik Emilson, Mikael Ericsson
Det var förstås en tidsfråga innan Peter Wahlbeck och de andra goa grabbarna i für alle-rörelsen skulle svinga skinkor, ben och bringor in i dansens underbara värld. Efter musik, teve, cabaret, bok, webb och teater är det alltså dags für balett. Det är en genrebeteckning att ta med många nypor salt - snarare handlar det om kroppskonst i denna "bonnmultimediala" föreställning som utan röd tråd och med amatörismen oblygt exponerad begår ett slags lustmord på klassisk balett, revydito, erotisk dans och kroppskult i största allmänhet. Det här är nog så långt från "kulturmänniskans seger över primitivismen" man kan komma. Men å andra sidan är musiken ett under av tonträffande pastisch på det mesta.
Inledningen är oroväckande seg med Wahlbecks välkomst- , pr- och brasklappsharanger, men sedan kommer en bön till "balettum, svettum, spiritus sanktus" som höjer humöret. Wahlbeck dyker upp som fixande fäbodjänta i flätor åtföljd av kroppskomiker Mikael Reuter i trikå och Magnus Roos trippande i nätstrumpor. De vill inget hellre än ha kroppskontakt via boxhandskar. Därpå följer Svansjön som historien om den fula ankungen eller hur Pavlovas döende svan tinar upp. Mycket har ton av studentspex och buskis; taffligheten är mer regel än undantag vilket även gäller den skakiga film som då och då blir mellanakt. Peter Wahlbeck driver med balett och opera som finkultur och dess roll som fernissa åt diverse politiska riktningar, men glömmer möjligtvis att opera faktiskt också är en folklig konstform.
Nåväl, här liksom där blir sponsorer och uppdragsgivare en viktig anpassningsfaktor, men publiken ska helst inte märka produktplaceringen. Ingen kan dock undgå vare sig moderaterna i www-revyn eller Mamma Scans närvaro. Det steks golfbullar i ett Chaplinskt nummer som lockar en dinosaurie (!) till grytan, och Reuter virar in sin kropp i falukorv och andra djur i en experimentell nattklubbsdans. Wahlbeck hinner få med en käck sjömansdans i Taubestil och en biltvättsblues också. Slutet kommer abrupt, som om idéerna trutit efter numret med den vitlöksbefriade swingande salamin. Summa summarum är Balett für alle varken vass satir eller riktigt fullödig underhållning. Snarare godmodigt Nonsens für alle.
Anna Ångström
EXPRESSEN 7 november 2000
VÄSTMANSLANDS
LÄNS TIDNING 2 december 2000