DN på stan 27 oktober 2000
Tusenkonstnären Peter Wahlbeck har haft premiär på sin nya föreställning "Balett
für alle" på kulturhuset i Stockhom.
Precis som det låter så handlar det om dans - mest på skoj, men också med en
del djupare budskap.
TV4, 2000-10-30 10:53
REPORTAGE (realaudio)
Nu blir det "Balett für alle"
Wahlbeck vill göra konsten lättillgänglig Vickande höfter, höga armar och spända
tår. När Peter Wahlbeck gör balett gör han det iförd blommig klänning och vattenpolohjälm.
Nu intar han Kulturhuset i Stockholm med både dans och konst. - Jag ville göra
en föreställning utan en massa snack, med mycket rörelse och musik, det blev
en balett, säger Peter Wahlbeck. Som vanligt är det "für alle" det ska göras.
Tv, film, kabaré, skivor, det mesta har han redan gjort. Att det nu blir "Balett
für alle" tycker han är på tiden. - Baletten som konstform har hamnat i ett
fack där den inte är tillgänglig för alla, det måste ändras på, säger han. På
scen har han sällskap av Mikael Reuter, också han iförd vattenpolohjälm. De
tar några prövande steg och viker sig av skratt. Peters klänning har spruckit
lite under armarna och han försöker dölja det samtidigt som han gör ett graciöst
utfall. Någon stor balettfantast är inte Peter Wahlbeck, men några kurser i
afrikansk dans hemma i Halmstad har det blivit. Mikael Reuter har dansat desto
mer. Till vardags kallar han sig inte bara konstnär utan även kroppskomiker
och han har varit med på i stort sett alla "Für alle"-projekt som Peter gjort.
- "Für alle" började med en skivinspelning 1994, som ett samarbete mellan mig
och Mikael Ericsson. Han är fortfarande med, vi gör konst och musik tillsammans,
berättar Peter, som menar att det hela handlar om att göra kultur för folket.
- Jag är själv väldigt folklig, som artist måste man vara det för att överleva,
det handlar om att synas så mycket som möjligt. Men säljer sig gör han inte.
"Bok für alle" fick förbli outgiven när bokförläggaren tyckte att den inte höll
måttet. - Det är det mest förnedrande jag upplevt som konstnär. De föreslog
att jag skulle ta kontakt med Killinggänget för att få mer drag i texterna.
Aldrig, utbrister han. Istället kommer nu delar av boken att visas på "Exhibition
für alle", som pågår i Kulturhusets Galleri Gången samtidigt som "Balett für
alle". Utan pålagda skratt Utställningen kommer att visa skulpturer, måleri,
foto, texter, ljud och videoinspelningar från de senaste årens produktioner.
Där visas också flera av de oljemålningar som Mikael Reuter och Peter Wahlbeck
målat tillsammans. Peter Wahlbeck har ingen förståelse för att hans humor kan
uppfattas som speciell eller till och med svår. - Nej, jag har en bredd som
passar alla. Här känner sig konstkritiker och teaterkunniga lika hemma som Pelle
från Bagarmossen, hävdar han, men Mikael Reuter förstår frågan. - Folk är vana
att bli tillsagda när de ska skratta, ofta i form av pålagda skratt eller tydliga
poänger. Det här är annorlunda. Jag tror att det finns en spänning i att inte
riktigt veta hur man ska förhålla sig till det här, säger han. Hysteriskt skratt
Om vad de själva tycker råder ingen tvekan, det räcker med att Peter gör en
grimas för att Mikael ska tappa fattningen, och när de visar tavlorna de målat
tillsammans drunknar deras försök till konstkritiskt granskande i ett inferno
av hysteriska skratt. - Man måste ha roligt när man jobbar, annars blir det
inte bra, konstaterar Mikael. "Balett für alle", där även Magnus Roos medverkar,
innehåller förutom experimentell dans videoprojektioner, tal, spex, sång och
specialkomponerad musik av Fredrik Emilson. Föreställningen har premiär den
28 oktober och då blir det även vernissage för "Exhibition für alle". Men som
om dansen och konsten inte räcker för Peter Wahlbeck kommer han även att spela
"Kabaré für alle" på Mosebacke varje söndag fram till jul. Den 22 oktober är
det även dags för premiär av "Radiobalett für alle" i P3. Finns det egentligen
någon konstform kvar som du inte gjort? - "Bank für alle", bankkonsten, det
är en jävla konst. Det blir mitt nästa projekt. Anna Lindman/Avisa