Music für alle CD, 1994

Mikael Ericsson
Peter Wahlbeck
Ockie Nidsjö


Order now!
ILLEGAL BOOTLEGVERSION
WITH HANDMADE COWER

100 SEK
FREE SHIPPING!

01. Music Für Alle
02. Bakom Basistens Bas
03. Baby Animal
04. Pullan
05. Ullared
06. PG
07. Disco Duck
08. Kåkarnas Kung
09. I Lastbilsåkeriets Ägares Ögon
10. Det Låg Inte Vår I Luften
11. En Egen Lägenhet
12. Politician
13. Arbetslös
14. Mysigt Liv
15. Trum Trum

iii
Ett fullständigt vansinnigt album som spänner över alla de genrer som mänskligheten känner till.

Första tanken går till Lennons "Revolution Nr 9" på den vita Beatles-dubbeln. det handlar alltså om experimentell musik fast ändå inte. Ingen lämnas oberörd. Befolkningen i Ullared rasar, sägs det, över en nidvisa. Men vem kan motstå den fullständigt sanslösa "Disco duck"?
Per Hägred IDAG 27 Maj 1994

* Jag är ledsen, men det här är verkligen dåligt
Bakom det här märkliga projektet, om det nu är ett projekt, återfinns Peter Wahlbeck och Mikael Ericsson. Det är lekstuga för psykotiska pojkar och rent obegripligt dumt. Något som kan kallas för musik är det inte ens tal om.
På bred dialekt och hispigt "komp" bjuds vi på redogörelser hur det är att åka till Ullared för att köpa kläder när allt är stängt och andra bondkomiska plågsamheter. Ibland tar Wahlbeck till en fruktansvärt påfrestande engelska, som för att riktigt tramsa till det. Jag är ledsen, men det här är verkligen dåligt.
Peter Lindfors CITYGUIDEN 1994

Det här är årets kultplatta +++
Med Music Für Alle har Wahlbeck och hans Halmstadgelikar slängt ihop en CD som känns smått overklig. Låtar som hiten "Ullared", "Bakom Basistens Bas" och "I Lastbilsåkeriets Ägares Ögon" (!) är onekligen en bit från Absolut Music. Det här är årets kultplatta. Sedan får man tycka vad man vill om hur det låter. En sak är definitivt klar, det är inte för sin musikalitet de belönas med tre plus.
Peter Andersson NST 1994


EXPRESSEN 3 Juni 1994

Årets definitiva kulthit är gnälliga "Ullared" ++++
Ett fall bakåt in i ståupparen Peter Wahlbecks märkliga hjärna där Galen och Genial står skuldra vid skuldra och gapskrattar. Sång och rap till Mikael Ericsson spännande ljudcollage dom ger nästan meditativa effekter på lyssnaren. Bisarrt kul! Årets definitiva kulthit är gnälliga "Ullared".
Ronny Olovsson AFTONBLADET 6 maj 1994

*
*
*
En utflippad liten disk

Ni kanske såg videon i Adam Alsings TV-program. Videon till den tramporgelbaserade Ullared, Peter Wahlbecks nidvisa om byn där affärerna alltid har stängt. Tillsammans med två musikaliska vänner har han skapat en utflippad liten disk, vars närmaste existerande själsfrände är kultbandet Philemon Arthur & The Dung
. Eller kanske mystiska amerikanerna The Residents. Inte bara Ullared, utan också PG Gyllenhammar och rasismen får sig en känga. När Wahlbeck inte bara pratar på, åstadkommer han här några av de svenska rapförsök som, bredvid Latin Kings, retat smilbanden mest i år.
Timo Kangas GÖTEBORGSPOSTEN 10 juni 1994


BÄST JUST NU
Ullared
från Music für alle. Punkens vägar äro outgrundliga.
Peter Andersson NST 1994

*** Sanslöst för en ny crazy-generation
En avantgardistisk happening. På 1960-talet kunde experimentella konstnärer samlas inför publik som chockades genom att kleta fär och matvaror på varandras nakna kroppar.
Associationer av det slaget kryper oundvikligen på mig vid de första genomlyssningarna av trion Peter Wahlbeck, Mikael Ericsson och Ockie Nidsjös CD-skiva "Musik für alle" med subtiteln "28 hits and one million dollars to the poor". Wahlbeck sjunger/lallar och skriker sig fram genom de 15 spåren, fyllda med experimentella musikljud och genialiska kompositioner.
Den sanslösa satiren "Ullared" som framförs av en mässande Wahlbeckröst och en tröttkörd tramporgel har omedelbart blivit en klassiker. "Bakom Basistens Bas" är på god åt samma håll.
Det är Wahlbeck som skrivit och framför texterna. Men det är ändå inte ståupp komik på skiva som krälar ur högtalarna. Det är i stället ett ljud- musik- och satirexperiment som det inte finns något att jämföra med. Man kan försöka dissekera blandnigen och hitta t ex Kurt Weil som skrev musik till Berthold Brechts texter på 30-talet. Man plockar upp ödsliga jazztoner som får en att tänka på nattsvarta, blöta gator i 40- och 50-talens Film Noir. Detta är sedan blandat med metalliska ljudexperiment, rymdljud, kakafoniska klanger och disharmonier av alla de slag. Moderna synthar är ett måste för detta, men det har inte uteslutit förekomsten av orglar och bastubor.
De tre herrarna har alla ett engagemang som målande konstnärer. Det verkar därmed som de försökt omsätta ett modernt bildskapandes teknik till vad man kan få in i en bandspelare. Inspelningarna har också gjorts i Mikael Ericssons atelje i Sperlingsholm (Studio Sperling).
"Music für alle" kan inte vara ämnad för annat än att provocera. Men det är bra gjort. I annat fall hade produktionen varit helt onjutbar. Peter Wahlbeck karrikerar och gisslar på ett väldigt bruatlt sätt. Småföretagere, de duktiga arbetslösa, Gyllenhammar och inskränkta kåkfarare häcklar han med hjälp av speglar och texter som inte vet vad hämningar är.
Som mycket annat som Wahlbeck framträder med är det mycket tidsnära och träffsäkert. Språket är exakt och äkta.
Problemet är bar att det blivit för yvigt och otyglat. "Music für alle" saknar tillräcklig koncentration och konsekvens kring sin musikaliska utformning för att den, mer än under några veckor, skall tillhöra de skivor som ständigt ligger framme vid CD-spelaren.
Detta är för övrigt inte musik för alla, som titeln vill göra gällande. Det är snarare musik för 1990-talets unga crazy-generation och Monty Python-generation.
Lennart Hildingsson HALLANDSPOSTEN 1994