Till
filmen Göteborgs Konstmuseum, Sweden, 1996
Mikael Ericsson
Peter Wahlbeck
Varje gång jag tänker på Film
für alle är det ett uttryck som tränger sig på:
Filmen har en anal kvalitet. Jag vet inte var det kommer ifrån,
men uttalandet motsvarar mycket väl den äckelblandade förtjusning
filmen väcker. Freud har svar på allt. Vi vänder oss till
honom, och den berömda essä där han förklarar fenomenet
"das Unheimliche"; något obehagligt men ändå
välbekant som vi mer eller mindre omedvetet dras till:
"The uncanny
is that class of the terrifying which leads back to something long known
to us, once very familiar."
Vi dras till det obehagliga, för vi känner igen det som något
vi förträngt i barndomen. Det intressanta är den påtagliga
likheten mellan Film für alle och videokonst av samtida giganter
som Mike Kelley, Paul McCarthy och Bruce Nauman, vars filmer har en liknande
"anal kvalitet". Film für alle är ett häpndadsväckande
samtida konstverk. Obehagligt, spännande och fruktansvärt roligt.
Utdrag ur katalogtext av Bo Madestrand, Filmkonst 41.
|