Underhållning
für alle med sorgsna toner
Nybrokajen 11 Nutida musik
Obscura: Staffan Mårtensson, klarinett, Henrik Frendin, viola, Erik Lanninger,
piano
Verk av P Q Phan, Atli Ingólfsson m fl
Stundom är man benägen att hålla med den person som hävdade att "om civilisationen
hotas så är det vare sig av krig, sjukdomar eller stress utan av leda".
Den massiva flod av alltmer imbecill underhållning, som skall hålla ledan
stången, skapar blott ännu mer leda.
En släng
av underhållningssleven fick på tisdagen radions och rikskonserters gemensamma
Nutida musikserie när ståupp-komikern med mera Peter Wahlbeck engagerats
som "curator" för kvällens konsert, där programmet utgjordes av nästan
enbart uruppföranden. Den gamla tanken med en förmedlare som verkar inifrån
det konstskapande skiktet och som kan kreera en intressant konsertsituation
är naturligtvis inte dum, dilemmat i just det här fallet är att eventuella
visuella inslag inte kan förmedlas i radioutsändningen. Mindre sannolikt
är dock att man med hjälp av kändisar skulle kunna få nya lyssnare till
den unga konstmusiken.
Måhända var det den nya arabtrenden som inspirerade Wahlbeck till att
braskande inleda på någon sorts (hemgjord?) arabiska(?). Men första verket
var vietnamesiskt, P Q Phans Once upon a time, en tvehågsen lyrisk musik
mellan öst och väst. En anknytningspunkt mellan trion Obscura och det
med Wahlbeck associerade projektet Für Alle var det äldre stycket Arbetslös.
Den prosaiska texten om en arbetslös tonsättare som drömmer om beställningar
lästes av Wahlbeck kompletterad av sorgsna toner. Placeringen i ett program
fullt av beställningsverk kändes dock något paradoxal.
Nytt var emellertid österrikaren Roland Freisitzers 3rd study on planes,
ett kvalitetsverk där den trevande gestiken i de musikaliskt enkla byggstenarna
balanseras subtilt mellan stämmorna. Islänningen Atli Ingólfssons Trust
me, även detta ett nytt stycke, hade mer kontinuerlig rörlighet med glissandognyende
avsnitt mellan perioder av kaxighet och försjunkenhet. Men även här hade
något intressant gjorts av triokombinationen.
Sista beställningsverket hette kort och gott Beställningsverk Für Alle,
komponerat av Fredrik Emilson och Mikael Ericsson. Glesbygdsromantik,
kaninjakt och fylleslag är titlarna på tre av verkets tio korta satser.
Rätt underhållande, men troligen seriöst menat.
LARS HEDBLAD SVENSKA DAGBLADET 25 APRIL 2002
|