Underhållning
für alle med sorgsna toner
Nybrokajen 11 Nutida musik
Obscura: Staffan Mårtensson, klarinett, Henrik Frendin, viola, Erik
Lanninger, piano
Verk av P Q Phan, Atli Ingólfsson m fl
Stundom är man benägen att hålla med den person som hävdade att "om
civilisationen hotas så är det vare sig av krig, sjukdomar eller stress
utan av leda". Den massiva flod av alltmer imbecill underhållning, som
skall hålla ledan stången, skapar blott ännu mer leda.
En släng
av underhållningssleven fick på tisdagen radions och rikskonserters
gemensamma Nutida musikserie när ståupp-komikern med mera Peter Wahlbeck
engagerats som "curator" för kvällens konsert, där programmet utgjordes
av nästan enbart uruppföranden. Den gamla tanken med en förmedlare som
verkar inifrån det konstskapande skiktet och som kan kreera en intressant
konsertsituation är naturligtvis inte dum, dilemmat i just det här fallet
är att eventuella visuella inslag inte kan förmedlas i radioutsändningen.
Mindre sannolikt är dock att man med hjälp av kändisar skulle kunna
få nya lyssnare till den unga konstmusiken.
Måhända var det den nya arabtrenden som inspirerade Wahlbeck till att
braskande inleda på någon sorts (hemgjord?) arabiska(?). Men första
verket var vietnamesiskt, P Q Phans Once upon a time, en tvehågsen lyrisk
musik mellan öst och väst. En anknytningspunkt mellan trion Obscura
och det med Wahlbeck associerade projektet Für Alle var det äldre stycket
Arbetslös. Den prosaiska texten om en arbetslös tonsättare som drömmer
om beställningar lästes av Wahlbeck kompletterad av sorgsna toner. Placeringen
i ett program fullt av beställningsverk kändes dock något paradoxal.
Nytt var emellertid österrikaren Roland Freisitzers 3rd study on planes,
ett kvalitetsverk där den trevande gestiken i de musikaliskt enkla byggstenarna
balanseras subtilt mellan stämmorna. Islänningen Atli Ingólfssons Trust
me, även detta ett nytt stycke, hade mer kontinuerlig rörlighet med
glissandognyende avsnitt mellan perioder av kaxighet och försjunkenhet.
Men även här hade något intressant gjorts av triokombinationen.
Sista beställningsverket hette kort och gott Beställningsverk Für Alle,
komponerat av Fredrik Emilson och Mikael Ericsson. Glesbygdsromantik,
kaninjakt och fylleslag är titlarna på tre av verkets tio korta satser.
Rätt underhållande, men troligen seriöst menat.
LARS HEDBLAD SVENSKA DAGBLADET 25 APRIL 2002
|